Beijing en Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Mirjam - WaarBenJij.nu Beijing en Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Mirjam - WaarBenJij.nu

Beijing en Shanghai

Door: MirjamZopreis

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

05 Mei 2012 | China, Shanghai

Wederom een verslag terwijl ik stiekem al weg ben. Na mijn laatste verslag heb ik over Tianamenplein en door de verboden stad gezworven.Bovenop de kolenheuvel kwam ik een Amerikaan en een Maastrichter tegen en samen zijn we Peking eend gaan eten. Omdat het op het menu stond heb ik ook monkeyhead soup besteld, maar er zaten alleen paddestoelen in en geen monkeyheads. Er stond ook haaievin en schildpad op het menu, maar die hebben we gelaten voor wat ze zijn. De volgende dag ben ik met een tour naar de Great Wall geweest. Het is minder indrukwekkend dan ik had verwacht, maar dat heeft er ook mee te maken dat het meer de lengte is die het indrukwekkend maakt, niet de afmetingen van wat je kan zien. Het was flink traplopen en ik kan me voorstellen dat Andrea hier zomers een zware kluif aan heeft gehad. Alles in Beijing is ver uit elkaar en de rode en zwarte taxi's lichten je op nog voor je instapt. (de groene en alle andere kleuren zijn relatief veilig). Helaas was het hostel volgeboekt, dus ik moest verkassen naar een andere plek. Via travellerspoint had ik wat moois uitgezocht, niet geboekt, maar wel de directions opgeschreven. Taxi ernaartoe, maar blijkt dat dit overdag een voetgangersgebied is. De taxi chauffeur had me bij de verkeerde straat afgezet, met als resultaat dat ik ruim een uur door de kleine straatjes van een hutong heb gezworven, intussen alles vervloekend waar ik maar aan kon denken, de straatnaambordjes stonden niet op mijn kaart en de straten die op mijn kaart stonden waren onmogelijk te vinden. Uiteindelijk was ik terug bij het begin en vanaf daar kon ik de weg vinden, maar ik kwam eerst langs Leo hostel en daar ben ik toen maar heen gegaan. Dat was maar goed ook, want het hostel dat ik op het oog had bleek gesloten te zijn en een latere poging om het te vinden leverde ook niets op. De volgende dag ben ik naar het Zomerpaleis geweest, maar het was niet heel verassend of bijzonder. Ik merk dat ik een beetje een overkill aan bijzondere dingen heb gezien, zodat ik het niet meer helemaal in perspectief plaats.De laatste dag in Beijing heb ik rondgezworven in de Hutong, mijn reisgids had nog wel wat te vertellen en tot mijn vreugde heb ik zelfs nog de spinnen op een stokje gevonden waar mijn vader me al maanden mee plaagt. Alle voornemens ten spijt, die spin was zo groot als mijn vuist dus ik heb hem niet gekocht. De duizendpoten en levende schorpioenen waren ook niet aantrekkelijk genoeg. Ietwat aan de late kant ben ik met mijn tas richting de metro vertrokken (dichtbijzijnde station is 10 a 15 minuten) waar ik ontdekte dat het gesloten was. Stressend ben ik het hele stuk weer terug gelopen omdat alle wegen afgezet zijn met hekken en de taxis natuurlijk aan de andere kant van het hek zijn. Gelukkig was ik op tijd voor de trein en was ik vijf uur later in Shanghai. Daar wederom de metro genomen, maar bij het overstappen bleek dat de laatste al geweest was. Tijdens het wachten op een taxi heb ik kennis gemaakt met Nico en Jose, twee cambodjanen die naar hetzelfde hostel gingen. De dag erop was het weer vrij slecht dus heb ik niet veel gedaan behalve het people's park verkennen. De mist was zo erg dat de verlichting van de flats voor een soort permanente schemering zorgt, zelfs toen de zon allang onder was. 'S avonds met twee meisjes een Nieuw Zeelander uitgelachen die me sterk deed denken aan de cast van Jersey Shore, wat ook de reden was voor ons gegiebel.De volgende dag bij het ontbijt kwma ik Natacha tegen een Russische die ook alleen was. Samen zijn we naar de Bund geweest en naar de beroemde tuinen. Helaas was het weer nog altijd slecht dus de skyline was niet te zien. Volgens mijn reisgids was er ergens een straat met allerlei bars en clubs, maar toen we daar aankwamen bleek dat ze de hele zooi hadden platgegooid op een bar na. Daar zijn we wat gaan drinken en het was vrij snel duidelijk dat wij de enige dames waren die niet aan het werk waren die avond. We hebben ook de streetBBQ geprobeerd, heerlijk, had ik eerder moeten doen. De laatste dag zijn we met Jose en Nico naar een van de watersteden geweest, mooi, maar niet te vergelijken met Venetie. S'avonds als een nachtbraker voor het eerst in ruim een maand skyped met mijn ouders. De laastse dag in China heb ik panda's verstuurd en uiteindelijk met de Maglevtrein naar de airport gegaan. In theorie zou ik in het vliegtuig kunnen slapen en direct nog een dag van Sydney kunnen genieten, in de praktijk heb ik twee films gekeken die ik wilde zien en kwma ik aan met een van de ergste jetlags die ik ooit heb gehad. YAAY. Intussen ben ik bijgeslapen en heb ik ontdekt dat mijn kamer uitkijkt op twee van de drukste straten van Sydney, vooral 's avonds dus ik overweeg om te verkassen. So far so good en ik kan eindelijk weer anoniem over straat lopen.

  • 05 Mei 2012 - 07:12

    Mirjam :

    Nou vergeet ik nog dat ik naar een Kung Fu show geweest ben in Beijing..

  • 05 Mei 2012 - 07:29

    Karen:

    Mooi dat je weer bijgeslapen bent, ik dacht al woensdag dat je schema langzamerhand om wat slaap vroeg...
    Behalve een Panda een Koala graag

  • 05 Mei 2012 - 08:13

    O2:

    Wat heerlijk weer een aflevering te lezen. En wat goed dat je een reisdagboek maakt, want zoals je zegt krijg je soms wat veel indrukken achter elkaar. Later nasmullen.
    Wat hebben Koreanen een onverwache voornamen.
    Heb je een yak voor mij afgestuurd? Komt zeker lopen over de Silk Road?
    Slaap lekker. liefs

  • 05 Mei 2012 - 08:31

    Opa:

    welkom terug in de beschaafde wereld- geen taal problemen meer!
    Ik vond de muur wel erg indrukwekkend, maar misschien zagen wij een ander stuk. Heb je nog op de barbaren uit het Noorden geschoten met pijl en boog? Ik heb er een stuk of wat geraakt.
    Ik mis nog jonge muisjes op je menu - ggrillen in de hete olie en dan in één hap naar binnen.
    We hopen je spoedig weer hier te zien - op de peking-eend uit Voorschoten.
    Goede reis verder gewenst! En hou je taai.

  • 05 Mei 2012 - 11:30

    Sophie Rijntjes:

    Ha Mirjam!

    Herkenbaar die jetlag; had hetzelfde probleem van HK naar Sydney en daar was ik niet 1,2,3 over heen.. Ik zit tot 22 mei ook in Sydney, dus mocht je een keer een drankje willen drinken, let me know! Waar zit jij nu precies?

    Groetjes, ook van Elvis;)

  • 05 Mei 2012 - 11:31

    Sophie Rijntjes:

    Via facebook is misschien handigst!

    Groetjes

  • 05 Mei 2012 - 17:47

    Regien:

    Wat maak je toch een bijzondere dingen mee. Ik ben benieuwd naar de avonturen die nog gaan komen.
    Groetjes, Regien

  • 07 Mei 2012 - 20:11

    Wilma Hofmeester:

    wat een lekkere dingen heb je toch gegeten.Heb je ook de hond in de pot gehad?
    Op naar volgende ervaringen!
    veel plezier in down under!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Na mijn eindexamen ben ik uitgeloot voor medicijnen. De perfecte gelegenheid om een wereldreis te maken. Zelf gespaard, dus het word een budget reis, maar wel een van ruim vier maanden.

Actief sinds 05 Dec. 2011
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 25423

Voorgaande reizen:

19 Maart 2012 - 23 Juli 2012

Op Wereldreis

16 Oktober 2011 - 20 Oktober 2011

London

07 Juni 2011 - 14 Juni 2011

Lisboa

Landen bezocht: