Buddha's, trappen en tempels - Reisverslag uit Chengdu, China van Mirjam - WaarBenJij.nu Buddha's, trappen en tempels - Reisverslag uit Chengdu, China van Mirjam - WaarBenJij.nu

Buddha's, trappen en tempels

Door: MirjamZopreis

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

10 April 2012 | China, Chengdu

Na mijn vorige versleg ben ik richting EmeiShan vertrokken. De vrouw achter de balie had zo'n accent dat ik ten zeerste betwijfelde of ik wel het goede ticket had, maar mijn zorgen waren voor niets. In Emeishan netjes uitgestapt op de verkeerde plek. Daar stonden zoals beloofd de scammers op me te wachten. (Het hostel waarschuwt bij de boeking voor scammers en mensen die doen alsof ze van 'Teddybear hostel' zijn, maar in werkelijkheid je ergens anders heen brengen.) Dus toen er iemand op mij afkwam met een heel verhaal in het chinees en mij vlug zijn kaartje van Teddybears liet zien wist ik zeker dat het foute boel was, want ik had bij Emeishan Hostelc geboekt. Helaas moest ik dit uitleggen aan het behulpzame chinese meisje dat mij intussen verheugd uitlegde dat ik met ze mee moest gaan omdat ze me kwamen halen. XD Uiteindelijk een taxi aangewuifd en toen begon de ellende. Ik had een handgeschreven briefje met het adres en de chauffeur hield stug vol dat hij niet wist waar het was. Waarop ik Mix Hostel heb gebeld, zij me een telefoonnummer van Hostelc hebben gegeven en de chauffeur van het de aanwijzingen had gekregen. Hij ws nog altijd aan het sputteren, wat ik pas begreep toen ik bij het hostel aankwam. Het chinese meisje had namelijk 20Yuan afgesproken en het hosel was veel verder dan dat. Lang verhaal kort; ik was waar ik wezen moest. De volgende ochtend ben ik met de bus en de cablecar omhoog gegaan en tot mijn verdriet was alles in een dikke mist gehuld. Zo'n dikke mist dat ik pas veel later ontdekte dat de Golden Summit drie hoofden boven elkaar heeft, in plaatst van eentje die met vlagen te zien was. Ik heb in een klooster geslapen (KOUD) en de volgende dag hebben we het nog een keer geprobeerd. Er was iets minder mist en om acht uur begon ik aan mijn afdaling. Na een intense knokpartij met een stelletje roofmakaken was ik goed opweg en bleek hoe waardeloos mijn kaart was. Het was een prachtig getekende kaart, maar van de afstanden klopte niets. Een stuk van 10 cm was ongeveer 7 km en verderop was een stukje van 3 cm 15 km in werkelijkheid.De totale afdaling was ruim 40 km en niet wandelen, maar traplopen. Gelukkig wel trap af, maar nog altijd geen hobby, want die trappen zijn STEIL en in de ochtend ook bedekt met ijs. De kloosters waren wel mooi en tot mijn verbazing gaan er ook muilezels over de berg, maar alleen voor bevoorrading. na 20 km werd mijn enkel dik, maar met de keus terug omhoog of door naar beneden ben ik stug doorgelopen. In het klooster na de 15km etappe (road with the 99 turns, bestaat uit enkel trappen)avond gegeten in een klooster en daarna door gegaan. Om kwart voor zeven vertrokken, om kwart over zeven begon het te schemeren en om kwart voor acht was het pikdonker. Ik had wel een zaklamp, maar ook de schrik voor die apen te pakken en het laatste stuk heb ik allerongemakkelijkst afgemaakt. Toen stond ik om kwart voor negen op een parkeerplaats, nog altijd ver verwijderd van mijn hostel en waar ook geen bus meer naartoe ging. Ik ben het toeristenbureau ingestrompeld, waar nog licht brandde en deze barmhartige samaritaan heeft voor mij een lift geregeld. Als ik dat laatste stuk ook had moeten lopen, ( 15 km wederom zonder verlichting) weet ik niet of ik wel was aangekomen. Oeps. Volgende dag de bus naar Chengdu genomen en vandaag een rustdag gehouden omdat ik mank loop met twee benen, yaay. De trip naar Tibet hangt nog altijd aan een draadje en maakt me een beetje besluiteloos. Ik wil het graag, maar ik wil niet hier nog een week rondhangen en dan uiteindelijk onverrichter zake alsnog iets anders gaan doen. Ik breek me er het hoofd nog even over en dan hak ik een knoop door.In ieder geval staan Beijing en Shanghai nog op het programma.

  • 10 April 2012 - 09:57

    Rutger:

    Hmja, wel even goed nadenken hoe lang je in Beijing en Shanghai wil zijn als je na Tibet nog maar kort in China mag zijn. Ik moest laatst ook traplopen, maar geen 15km.

  • 10 April 2012 - 09:59

    Mirjam :

    Ik heb na tibet sowieso nog maar een dag of tien voor ik mijn vliegtuig moet halen, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over.
    Het traplopen was het overgrote deel van de 40 km, omhoog en omlaag, amar aanzienlijk meer omlaag dan omhoog voor mij. Mensen die het andersom doen zijn gek.

  • 10 April 2012 - 10:13

    Jelle:

    Was dit met of zonder bepakking? Ik vind twee etages ook al wat. Ere je enkel want zonder heb je weinig aan je reis.

  • 10 April 2012 - 10:13

    Els Pernis:

    Vind dat je hel leuk schrijft, ik kijk nu al uit naar het volgende bericht.
    Pas goed op jezelf!
    groetjes Els

  • 10 April 2012 - 10:24

    Mirjam :

    Die makaken hebben een goede techniek, eentje zit schattig voor je neus en laat zich filmen, tot je ineens twee apen op je rug hebt die stilletjes in de hinderlaag lagen. Ik heb een deel op film, maar helaas niet mijzelf met twee apen. Schrik van je leven als er ineens twee wilde apen aan je tas hangen en later de grote mannetjesaap uit komt leggen dat je weg moet.

  • 10 April 2012 - 13:03

    Karen:

    Zo, dat viel allemaal niet mee, maar je hebt het goed opgelost. Die apen al net zo doortrapt (pun intended) als de mensen.
    Rustig aan maar met die enkels, je moet er nog heel wat mee doen.
    Liefs

  • 10 April 2012 - 13:54

    Eva:

    Aaah!

  • 10 April 2012 - 14:10

    Vul Hier Je Naam In.:

    Misschien moet je je profiel even aanpassen. Er staat dat je nu bent in Hoogeveen (zie landkaartje). Zo bescheiden hoef je nou ook weer niet te zijn!

  • 10 April 2012 - 14:10

    Eva:

    Dat was Eva

  • 10 April 2012 - 16:13

    O En O:

    Wat een avontuur!
    Ik heb een reisboek over China gelezen waarin de auteur zich ook ergert aan die snert-apen.
    Je redt je overal prachtig uit.
    Arme enkels.
    As Tibet niet doorgaat, heeft China ook nog heel wat boeiends te bieden.
    Houd je taai! Veel liefs

  • 11 April 2012 - 19:28

    Jelle:

    Heb foto's bekeken van EmeiShan en begrijp nu goed wat je bedoelt met een heeeeeeeeel lange trap. De reisgidsen zeggen dat je de 50 km in 2 dagen zou moeten lopen (maar dat niemand dat doet). Stoere!

  • 13 April 2012 - 15:59

    Lucie:

    Ik kan niet wachten op het filmpje van de brutale roofapen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Na mijn eindexamen ben ik uitgeloot voor medicijnen. De perfecte gelegenheid om een wereldreis te maken. Zelf gespaard, dus het word een budget reis, maar wel een van ruim vier maanden.

Actief sinds 05 Dec. 2011
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 25502

Voorgaande reizen:

19 Maart 2012 - 23 Juli 2012

Op Wereldreis

16 Oktober 2011 - 20 Oktober 2011

London

07 Juni 2011 - 14 Juni 2011

Lisboa

Landen bezocht: