Horse Trekking en een Gigantische Buddha - Reisverslag uit Chengdu, China van Mirjam - WaarBenJij.nu Horse Trekking en een Gigantische Buddha - Reisverslag uit Chengdu, China van Mirjam - WaarBenJij.nu

Horse Trekking en een Gigantische Buddha

Door: MirjamZopreis

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

05 April 2012 | China, Chengdu

Mijn vorige internet moment werd beinvloed door een lege batterij van mijn camera en door een slechte internetverbinding. Ik ben de chinese lookalike van Rutger tegen gekomen, helaas was hij doof dus ik heb hem maar niet om een foto gevraagd. (hij zat te gebaren met het meisje naast hem) In het verkeer heb ik nog wat extra ontdekkingen gedaan; als toeteren niet helpt kan je seinen met je groot licht, rechts inhalen en best over het 'fietspad'. Het is een zware belediging om je gordel om te doen, want dat geeft aan dat je geen vertrouwen hebt in de skills van de bestuurder en het schijnt dat ze vaak roekelozer rijden met een buitenlander in de auto, om te laten zien hoe goed ze zijn in ongelukken maken. Ik ben de eerste uitzondering tegengekomen, een bestuurder die mij gebaarde om mijn gordel om te doen (wat me aanzienlijk zenuwachtiger maakte voor de rit en we gingen 80 km/h in de bebouwde kom, vliegend langs de borden met '40'.
Afgelopen 4 dagen ben ik in en nabij Songpan geweest, wat ongeveer 8 uur rijden dezelfde kant op ligt als JiuZhaiGou. Ik heb ook ontdekt waarom de hele omgeving er gloednieuw uitziet, alles is heropgebouwd na de aardbeving in 2008. Ik ben gaan horsetrekking, dus we zijn te paard de bergen ingetrokken en bij de eerste modderpoel gleed mijn paard natuurlijk uit, dus het hele avontuur was bijna voortijdig in het ravijn geeindigd ware het niet dat mijn paard verder zonder slippen de rest van de tocht heeft afgelegd. Zodra we bovenop de berg waren trokken de gidsen hun likeur en sigaretten uit hun zak en begonnen ze luidkeels te zingen (om half elf in de morgen)Intussen gooide ik de rij overhoop, want de ponys hadden blijkbaar een vaste rangorde en ze werden er niet mals van als ik ze passeerde, wat de hele groep een gezellige bende maakte. Bergafwaarts ging te voet en sommige stukken waren zo steil dat we het er moeilijk genoeg mee hadden.(intussen liepen we ook langs sneeuw en was de modder hier en daar enkel diep) Onderaan stapten we weer terug op. Aangezien dit nu een brede asfalt weg was vertrok een van de gidsen in volle gallop wat de hele groep aan het hobbelen bracht. Tot mijn grote geluk vertrokken mijn paard en ik in volle harmonie, maar tot grote schrik van de gidsen, ook een stuk in gallop en ik moest moeite doen om te blijven zitten van de slappe lach. In het park gingen we opzoek naar het meer waar we tenslotte voor gekomen waren. Het grootste deel van de meren was opgedroogd, maar gelukkig was er wel de warme bron, die het helemaal goedmaakte. We hebben gezellig rondgedobberd in water dat eigenlijk best frisjes was. Terug bij de 'blokhut' werd het al snel goed koud en Alex (een van de fransen) heeft 's nachts tijdens zijn poging om buiten te slapen (de mannen hadden het kleinste hok) ontdekt dat het behoorlijk vroor. De volgende ochtend zijn we fluks weer naar Songpan vertrokken, langs een andere weg, wat ons de nodige aandacht opleverde. In de bus terug de volgende dag zat een lief klein babytje naast me, helaas was de moeder behoorlijk misselijk, wat mij de mogelijkheid gaf om het kleintje even op schoot te houden. ALLE chinese babies hebben een broek zonder kruis, wat het verschonen makkelijker maakt, maar volgens sommige moeders is de luier dan overbodig.
Vandaag ben ik naar de Grote Buddha in Leshan geweest. Het is iets wat je gezien moet hebben, maar in tegenstelling tot andere plaatsen is het niet anders dan op de foto's. Wel blijkt er een handvol tempels op de berg te liggen waar je rustig een dag kan rondlopen.
Alle bomen in Chinese steden zien er overdag vreemd uit, met een soort vruchten die ik nog niet gezien had, 's nachts blijkt dat de neonverlichting te zijn. Verder doen de meeste grote torens 's avonds een lichtshow alleen is deze minder goed te zien dan die in Hong Kong, maar zeke rniet minder mooi.
Ik heb mijn boeken geswapt, dus Olivier Twist zwerft nu rond in Chengdu en Sherlock Holmes zal me de komende tijd vergezellen.
Intussen hoor ik graag hoe het leven in Holland is, want ik ben hier niet in de gelegenheid om het NRC te kopen.

  • 05 April 2012 - 14:13

    Jelle:

    Je beleeft dit en mist de NRC? Dat geloven wij dus niet. Dapper om langs een ravijn te lopen met een paard dat uitsluitend Chinees verstaat. 'Beetje meel naal lechts', werkt natuurlijk niet. Verbouwing is bijna klaar, dus voeten vegen als je terug bent. Wij beginnen morgen aan het Paasweekend en gaan los op de eieren. Valt het eten in Songpan beter mee? Of zijn het werkelijk spinnekoppen op een stokje? veel plezier daar in China.

  • 05 April 2012 - 14:14

    Eva:

    Het is hier relatief saai. Kabinet stond op springen, maar lijkt het inmiddels gewoon weer te gaan redden. Binnenkort gaat het 's nachts weer vriezen. Mijn planten doen het heel goed en er zijn geen terroristische aanslagen geweest. Vraag binnenkort maar om nog een update!

  • 05 April 2012 - 19:53

    Jelle:

    Castor en Pollux worden steeds betere maatjes. Liggen soms op de bank naast elkaar, da's toch echt wel nieuw. Kirsten zorgt nu 4 weken voor Elvis. En na volgende week 2 Duitse meisjes te logeren in het kader van de uitwisseling.

  • 06 April 2012 - 04:35

    Mirjam:

    Missen is een groot woord, maar ik ben hier helemaal van de westerse wereld afgezonderd, dus een beetje nieuwsgierig ben ik wel. Vanavond met de bus naar Emei Shan en hopelijk gaat het tibet avontuur nog door, maar ik vrees het ergste. :(

  • 06 April 2012 - 06:10

    Karen:

    Wordt dat apen zien (en eten)? Is er nog ergens een horizontaal stukje land of is alles op de hellingen? Ik ben benieuwd wat daar weer te zien is, indrukken via Google afbeeldingen beloven veel goeds.

  • 06 April 2012 - 08:02

    O + O:

    Weer blij met je nieuws.
    Misschien een deel van je verplaatsingen,b.v. naar Tibet, te paald i.p.v. pel tlein. Of te yak.
    O 1 af en toe wat beter.
    Liefs.

  • 07 April 2012 - 13:43

    Wilma Hofmeester:

    Hoi Mirjam,
    Alweer een tijdje onderweg en ik geniet van je reisverslagen en foto`s.
    Je was ook een dagje naar de keukenhof geweest zag ik .Wel omslachtifg om dat vanuit China te doen hoor!
    Geniet ze.
    groet wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Na mijn eindexamen ben ik uitgeloot voor medicijnen. De perfecte gelegenheid om een wereldreis te maken. Zelf gespaard, dus het word een budget reis, maar wel een van ruim vier maanden.

Actief sinds 05 Dec. 2011
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 25501

Voorgaande reizen:

19 Maart 2012 - 23 Juli 2012

Op Wereldreis

16 Oktober 2011 - 20 Oktober 2011

London

07 Juni 2011 - 14 Juni 2011

Lisboa

Landen bezocht: