Guangzhou - Reisverslag uit Kanton, China van Mirjam - WaarBenJij.nu Guangzhou - Reisverslag uit Kanton, China van Mirjam - WaarBenJij.nu

Guangzhou

Door: MirjamZopreis

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

25 Maart 2012 | China, Kanton

Inmiddels is de tweede nacht in Guangzhou geeindigd (tijdje terug al maar ik schrijf dit nu pas) en daarmee ook mijn verblijf hier. Lushi (Sushi met een H en het klinkt een beetje als Lucie) heeft me geholpen een treinkaartje naar Chengdu te kopen, dus ik ga straks naar het station, met het vooruitzicht op 13 uur in de slaaptrein. Ik heb na het lezen van mijn reisgids besloten dat ik misschien toch wel naar Tibet wil, dus ik ga daar kijken wat er mogelijk is.
Ik ben vanuit Hong Kong (nog even snel the Avenue of Stars bekijken) met de metro naar Shenzhen gegaan, waar je te voet over de grens kan. Ik zat natuurlijk eerst in de verkeerde trein, maar gelukkig had ik het door voor de sporen splitsten dus ben ik op tijd van treinstel gewisseld. Bij de grens moet je eerst in de rij staan om je paspoort te laten controlleren, dan in de volgende rij waar ze pas naar je visa vragen (twee fransen konden op dat punt weer beginnen aan de reis terug) en vervolgens gooit iedereen al zijn bagage tegelijk door een scanner terwijl je zelf door het poortje rent (het ging gek genoeg bij iedereen af behalve bij mij) en ze scannen je even met zijn handapparaat terwijl je te tas pakt.
Toen stond ik ineens aan de andere kant van de grens IN CHINA, in Shenzhen. Ik ging opzoek naar andere plek om een kaartje te kopen en toog opgewekt naar de automaat, maar die kan je alleen gebruiken als je een Chinese ID hebt, dus kon ik achteraan aansluiten in de rij. Het zou toch wat worden als je een paspoort nodig hebt om de trein te nemen in Nederland. Kaartje gekocht, bleek dat ik nog twee treinen moest wachten, wat gelijk een goede kennismaking met het systeem was. In de trein bleek echter dat er mensen op mijn plek zaten dis twee treinen eerder hadden moeten hebben. De hele coupe had direct door dat er iets was, mijn kaartje werd doorgegeven en uiteindelijk werden de drie van hun plek gejaagd, allemaal in kwetterend Chinees tot iemand me op de hoogte bragt met ' You are right'.
Eenmaal in Guangzhou ben ik met de bus naar het hostel gegaan, omdat die beschrijving me het duidelijkst was en wonder boven wonder ging het allemaal in een keer goed. Vervolgens zelfs de flat gevonden en daar ging het mis, want het knopje van de 27ste etage deed het niet, dus ik beslot om de laatste etage te lopen en toen stond ik voor een dichte deur. In het donker, op (wat blek) de 28ste verdieping van het gebouw. Het hostel is so far het slechte wat ik heb gehad, maar nog altijd normaal, dus niet getreurd. Goed geslapen en de volgende dag door Guangzhou gedwaald. Ik had er wel een kaarjte van, maar niet het stuk waar mijn hostel staat en gelukkig had ik de verkeerde reisgids meegenomen. Het is hier heerlijk weer, maar ik ben vreselijk verkouden.
Wat ik nog vergeten was, in hong Kong ben ik de laatste dag gaan ontbijten met Derek en (ben zijn naam vergeten) en zijn we opnieuw naar het bloemenfestival geweest, dus daar zijn toch fotos van. So far heb ik 24 foto's gemaakt zie ik net. Ik moet er meer gaan maken,
Ik heb vrienden gemaakt in het nieuwe hostel en geloof het of niet, we hebben gister met zijn allen Hallie Gallie zitten spelen.
China is overigens niet geschikt voor vegetariers. Ze hebben wel vegetarische maaltijden, maak die worden in dezelfde pan klaargemaakt als het vlees. Daar komt nog bij dat ik gister iets heb gegeten wat leek op theepudding, maar er bleek schildpad in te zitten en volgens de reclames is et heel goed tegen verkoudenheid, pijnlijke botten, een slecht gehuegen en elke andere kwaal. Je kan het zelfs gebruiken om mee af te vallen, maar dan moet je bijbehorend ook 3x een half uur sporten per dag en eten tot je 80% vol zit, dus schijnt het super goed te werken. Dus..

Ik ben door meerder chinesen gefotografeerd, met 4 mensen uit Bangladesh op de foto geweest en mijn hele maaltijd lang stiekem gefilmd door een chinees. Omdat ik al die mensen nooit meer tegen ga komen kan het me niet zo veel schelen, maar ik vermaak me met de betrapte gezichten als ze door de zoeker zien dat ik ze aankijk :)
De parelrivier is mooi en om de een of andere reden waren ze gister bezich met fotoshoots, dus ik heb ruim tien chinese bruidsparen gezien en een aantal mobiele kleedkamers en chinese modellen die steeds anders voorbij kwamen lopen. In dit hostel zijn twee engelsen en de rest is Chinees, maar het merendeel spreekt een vorm van engels, dus het is wel heel gezellig.
Nog een laatste: voor alle mensen met hoogtevrees, denk een stieger in zo hoog als een skyscraper en dan niet een gewone steiger, maar eentje van aan elkaar geknoopte bamboe. Met dit schrikbeeld neem ik afscheid en komt het volgende bericht pas op zijn vroegst over een dag of twee.

  • 25 Maart 2012 - 06:15

    Jelle:

    Fijn zo'n uitgebreid verslag. Wij reizen met je mee.

  • 25 Maart 2012 - 06:16

    Mirjam :

    Let maar niet op de spelling..

  • 25 Maart 2012 - 06:17

    Mirjam :

    Dat was een snelle reactie, hoe is het in Nederland?

  • 25 Maart 2012 - 06:26

    Mirjam :

    Ik heb trouwens mijn horloge opnieuw aangeschaft, mijn oude was stuk en in de Swatch shop had precies wat ik zocht. Dus ik weet nu weer altijd hoelaat het is.

  • 25 Maart 2012 - 06:56

    O En O:

    Wat een fantastische architectuur!
    Gaat de verkoudheid al over? Neem nog een hapje schildpad.
    Veel liefs,

  • 25 Maart 2012 - 09:17

    Regien:

    Gaaf Mirjam! De afhaalhap bij de Chinees in de Herenstraat zal voor jou nooit meer hetzelfde zijn. Groetjes en take care!

  • 25 Maart 2012 - 20:39

    Karen:

    Lieve Mirjam,
    Net terug van Herakles, erg de moeite waard, ik moest veel aan je denken. Knuffel een pandabeer van me, die zitten toch in Chengdu?
    Liefs

  • 25 Maart 2012 - 20:43

    Jelle:

    Leal Swatch of coulse! Wij kijken door de spelling heen en zien op de kaart waar je bivakkeert. Dat gaat richting T i b e t, begrijp ik al. Kuifje achterna. Neem je lekker tijd om alles goed te zien?

  • 26 Maart 2012 - 10:37

    Rutger:

    Ik wil óf de Yeti, óf de Bigfoot. Kan je een van twee meenemen?

  • 11 April 2012 - 13:45

    Moniek:

    Klinkt echt suoer leuk mirjam! :)
    En halli gallie in china dat is echt heeeeel erg geniaal xD
    Veel plezier en ik volg je via dit :)
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Na mijn eindexamen ben ik uitgeloot voor medicijnen. De perfecte gelegenheid om een wereldreis te maken. Zelf gespaard, dus het word een budget reis, maar wel een van ruim vier maanden.

Actief sinds 05 Dec. 2011
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 25498

Voorgaande reizen:

19 Maart 2012 - 23 Juli 2012

Op Wereldreis

16 Oktober 2011 - 20 Oktober 2011

London

07 Juni 2011 - 14 Juni 2011

Lisboa

Landen bezocht: