Trein, trein en nog meer trein. - Reisverslag uit Chengdu, China van Mirjam - WaarBenJij.nu Trein, trein en nog meer trein. - Reisverslag uit Chengdu, China van Mirjam - WaarBenJij.nu

Trein, trein en nog meer trein.

Door: MirjamZopreis

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

27 Maart 2012 | China, Chengdu

Ik had me min of meer opgemaakt voor een treinreis van 13 uur. Hoe het komt weet ik niet, maar de reis duurde ruim 40 uur. Ik denk dat ik ergens iemand verkeerd verstaan heb, maar de volgende keer neem ik het vliegtuig.. Gelukkig had ik ook gerommeld met de datum van het volgende hostel, dus daar arriveerde ik precies optijd. Tijdens die veertig uut in de trein heb ik geleerd hoe je twee verwarrende chinese kaartspellen speelt, heb ik ze leren hartenjagen en nog een ander suf spel, ben ik nog veel verkoudener geworden, met als effect dat ik nu ook een nare hoest en een hele schorre stem heb. De chinezen bleken allemaal voor dezelfde organisatie te werken en ik denkd at de hele trein binnen een uur wist dat er iemand uit H'elande in de trein zat. Omdat mijn naam onuitspreekbaar was hebben ze me een chinese naam gegeven, die in mijn eis, wel op mijn echte naam moest lijken omdat ik er anders nooit op zou reageren. Het resultaat kan ik wel schrijven, maar niet op de computer en het klinkt als mia of mi-ja hoe je het hebben wilt.
Ik was goed brak toen ik in Chengdu aankwma, vandaar dat ik graag snel met de bus naar het hostel wilde, maar de meeste chinezen die ik tegenkom en iets vraag over de bus kijken me bevreemd aan en vertellen me dat de taxi huppeldepup RMB kost. Gelukkig heb ik daar maling aan en had ik het busstation en de betreffende bus sneller gevonden dan de Chengduees uit de trein die het me wel even wilde wijzen. In de bus bleken de meeste haltes min of meer dezelfde naam te hebben, en er ook in chinese tekens hetzelfde uit te zien, maar ik ben toch op de goede halte uitgestapt, de juiste kant op gelopen en bijna voor altijd verdwaald te zijn, ware het niet dat ter hoogte van het hostel iemand me aansprak om te vragen of ik bij Mix Hostel moest zijn.
Wat de trein betreft; die aparte formaties uit de Geo donkergroene bergen tussen een vlak lichtgroen land, zijn we uren doorheen gereden, niet alleen langs maar ook doorheen, want een berg is geen obstakel voor Chinezen die een spoor aanleggen. Overal staat het koolzaad in bloei dus er waren prachtige gele akkers op alle plekken die je maar kan bedenken. Wat betreft land gebruik kunnen de meeste westerse landen daar nog wel een puntje aan zuigen. Ik geloof dat de enige vorm en locatie die ik niet gezien heb ondersteboven is, verder is elk stukje land in gebruik. Overal de taferelen van die typische foto's waarvan je nooit gelooft dat ze echt zijn tot je er bent.
Helaas blijkt Tibet 'dicht' te zijn, een fenomeen dat mij hogelijk verbaasde en aardig wat roet in het eten gooit. Misschien later. Vooralsnog ga ik morgen wederom lang stil zitten en daarna de prachtige omgeving van Jiuzhaigou bekijken en dan weer terug met de bus en de dag erna pnada's knuffelen. Intussen denk ik na over de rest van mijn plannen en wens ik jullie allen een goede avond.

  • 27 Maart 2012 - 10:27

    Mirjam :

    Mijn telefoon is bij vlagen in staat om berichten te ontvangen, maar ik spaar mijn beltegoed aangezien ik het de komende drien en een halve maand niet kan opladen. Dus sms me vooral, maar ik stuur helaas niets terug.

  • 27 Maart 2012 - 10:29

    Mirjam :

    als tweede, China is de perfect plek als je onzeker bent over je uiterlijk. Een europees uiterlijk word gezien als exeptionele schoonheid en ze zullen niet nalaten om je dat te vertellen :)
    Het klopt ook dat Chinezen hun engels graag uitproberen, dus aanspraak verzekerd en ze zijn benieuwd naar hoe het westen is. Broers en zussen zijn ook uiterzonderlijk, dus ook Rutger en Kirsten krijgen de nodige aandacht :)

  • 27 Maart 2012 - 11:20

    Rutger:

    Dus ik krijg hier aandacht omdat jij daar bent? Goed werk, voelde al dat er iets bijzonders was toen ik opstond vanochtend.

    Weet je al waarom Tibet dicht is? Ik haal hier van Wikipedia: 'Toeristen die naar Tibet willen reizen, moeten zich melden bij de Chinese ambassade van hun land of het consulaat van hun regio. Er moet worden gereisd in groepen van minimaal vijf personen en de reis moet worden georganiseerd door een reisagentschap. Per persoon is naast het Chinese visum een speciale vergunning vereist voor reizen naar Tibet.'

  • 27 Maart 2012 - 13:19

    Karen:

    kan je je nieuwe naam nu in het Chinees schrijven en dan helemaal zonder fouten?
    liefs

  • 27 Maart 2012 - 14:17

    O En O:

    Als je tijd hebt, willen we graag horen hoe de opstelling was in die trein. Moest je steeds zitten (op al of niet ruime bank, op je rugzak, op de grond?) Was het mogelijk soms te liggen, en kon je dan slapen? Bracht iemand eten en/of drinken?
    Fijn dat het door zo'n prachtig landschap was.
    Hoe bewerken ze verticale akkers?
    Voor de keel blijkbaar nog niet genoeg schildpad gegeten.
    Niet beantwoorden als je iets leukers te doen hebt. Dat komt dan later thuis wel.
    Liefs

  • 27 Maart 2012 - 16:57

    Jelle:

    Terug met de bus naar Chengdu of naar een andere plaats? Laat je een foto maken van jou met een panda?

  • 27 Maart 2012 - 21:48

    Jelle:

    Je kunt vliegen naar Lhasa vanaf Chengdu, steeds om 08.20 uur. Vluchtnummer 3U8901. Ik lees ook dat je na terugkeer niet meer onbeperkt in China mag zijn. Succes.

  • 28 Maart 2012 - 21:25

    Jelle:

    Zie nu dat je zo'n beetje om het uur naar Lhasa kunt vliegen. Ben benieuwd wat het wordt.

  • 31 Maart 2012 - 11:02

    Mirjam :

    Ik had een zogenaamd 'hard bed' en er was wel een mogelijkheid om in de trein eten te kopen.
    Ik heb gehoord dat Tibet vanwege het seizoen/festiviteiten/oorlog dicht was voor toeristen, maar nu weer open is. Tibet is wel super duur dus ik ben nog niet helemaal zeker of het doorgaat, momenteel probeer ik om de groep groter te maken, want dat gaat de prijs omlaag. Gedeelde kosten enzo. Tibet is erg duur, maar aan de andere kant ben ik nu relatief in de buurt en dat ben ik voorlopig niet meer. Ik kan de trip hier boeken bij het hostel, maar ik wil ook naar het base camp en dat is een lastige eis.
    Het grootste deel van de akkers gaat gewoon met de hand.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Na mijn eindexamen ben ik uitgeloot voor medicijnen. De perfecte gelegenheid om een wereldreis te maken. Zelf gespaard, dus het word een budget reis, maar wel een van ruim vier maanden.

Actief sinds 05 Dec. 2011
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 25504

Voorgaande reizen:

19 Maart 2012 - 23 Juli 2012

Op Wereldreis

16 Oktober 2011 - 20 Oktober 2011

London

07 Juni 2011 - 14 Juni 2011

Lisboa

Landen bezocht: